آخرین اخبار
کد مطلب: 80306
بسته خبري/ نمايندگان مجلس شوراي اسلامي تاکيد کردند
برخورد مقتدرانه رياست قوه قضائيه با مسائل فتنه/ "آيت‌الله آملي لاريجاني" در برخورد با پرونده‌هاي جنجالي تسليم جوسازي‌ها نشد
تاریخ انتشار : 1393/05/25 13:46:55
نمایش : 1436
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي بعد از ابقاي آيت‌الله آملي لاريجاني به رياست قوه‌قضاييه براي مدت يک‌سال؛ درباره نقاط مثبت عملکرد وي طي سال‌هاي رياست بر دستگاه قضا اظهار نظر کردند.
به گزارش سلام لردگان؛ در روز پنج‌شنبه (23 مردادماه) حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي در اجراي اصل صد و پنجاه و هفت قانون اساسي، با صدور حکمي آيت الله حاج شيخ صادق آملي لاريجاني را براي يک دوره ي ديگر، به رياست قوه قضائيه منصوب کردند.

بعد از ابقاي آيت‌الله آملي لاريجاني؛ بر آن شديم تا نظر نمايندگان مجلس شوراي اسلامي را درباره عملکرد رئيس‌قوه قضاييه جويا شويم.

در ادامه نظرات نمايندگان را مي‌خوانيد.


اسفناني: عملکرد آيت‌الله آملي نشان داد در رسيدگي به پرونده‌هاي قضايي خط قرمزي وجود ندارد

عضو کميسيون حقوقي قضايي مجلس گفت: سرلوحه اقدامات آيت‌الله آملي لاريجاني بر محور عدالت است و وي به درستي نشان داد که در رسيدگي به پرونده‌هاي قضايي هيچ خط قرمزي وجود ندارد.

" محمدعلي اسفناني" در گفتگو با خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، با اشاره به تمديد حکم آيت‌الله آملي لاريجاني براي يک دوره ديگر به رياست قوه قضائيه اظهار داشت: بنا به تعبير مقام معظم رهبري قوه قضاييه نبض دستگاه اداري کشور است و سلامت آن حکايت از سلامت بدنه دولت و نظام اداري  دارد، بنابراين اينکه چه کسي بر کرسي رياست اين دستگاه باشد اهميت بسزايي دارد.

وي به خدمات شايسته آيت‌الله آملي لاريجاني طي دوره گذشته اشاره کرد و گفت: آنچه که در اين 5 سال از رئيس قوه قضاييه شاهد بوديم تصميم‌گيري‌ها و اعلام مواضع صريح و به موقع وي در مسائل داخلي و بين‌المللي بود که نشان داد فشارهاي برخي جريان‌ها هچ تاثيري در مواضع آيت‌الله آملي لاريجاني ندارد.

اسفناني تاکيد کرد: سرلوحه اقدامات آيت‌الله آملي لاريجاني بر محور عدالت است و وي به درستي نشان داد که در رسيدگي به پرونده‌هاي قضايي هيچ خط قرمزي وجود ندارد و مطابق قانون با همه تخلفات بدون مسامحه برخورد مي‌شود.

عضو کميسيون حقوقي قضايي مجلس در پايان خاطرنشان کرد: قوه قضاييه در پرونده‌هايي که به اعتقاد برخي از افراد احتمال تسامح در آن مي‌رفت به درستي وارد شد و آنها را با دقت مورد رسيدگي قرار داد و تحت هيچ کدام از جريان‌هاي سياسي کشور قرار نگرفت.


نقوي‌حسيني: "آيت‌الله آملي لاريجاني" در برخورد با پرونده‌هاي جنجالي تسليم جوسازي‌ها نشد

در ادامه؛ سخنگوي کميسيون امنيت ملي مجلس با بيان اينکه در دوره تصدي آيت‌الله آملي لاريجاني بر رياست قوه قضائيه شاهد تحولات مثبتي در اين قوه بوديم، گفت: يکي از ويژگي‌هاي مثبت و قابل تقدير قوه قضائيه در زمان تصدي آيت‌الله آملي لاريجاني، برخورد حقوقي، قانوني و قاطع، بدون تحت تاثير قرارگرفتن جوسازي‌ها، فشار‌ها و فضاسازي‌ها در پرونده‌هاي جنجالي و در مقابل افراد مدعي است.

سيد حسين نقوي حسيني نماينده مردم ورامين در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به تمديد حکم" آيت الله آملي لاريجاني" رياست قوه قضائيه براي يک دوره ديگر، اظهار داشت: پس از انتصاب حضرت آيت الله آملي لاريجاني براي دوره اول قوه قضائيه، شاهد تحولات مثبتي در اين قوه بوديم.   
 
وي ادامه داد: اين تحولات چه به لحاظ حوزه قضا و رسيدگي به پرونده‌ها و چه به لحاظ صدور آراء قاطع در مقابل مفاسد به ويژه مفاسد اقتصادي و چه در حوزه‌هاي سازماني و اداري و انسجام قوه قضائيه و محاکم عمومي در سراسر کشور سبب شد تا مقام معظم رهبري  بر اساس اين تحولات مثبت تشخيص دهند حکم وي براي يک دوره ديگر نيز تمديد شود.   
 
سخنگوي کميسيون امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي، خاطرنشان ساخت: اميدواريم تحولات مثبتي که در دوره اول صورت گرفت ادامه پيدا کرده و تکميل شود تا ما شاهد قوه قضائيه چابک، قاطع و محکم در مقابل انحرافات و مفاسد باشيم.   
 
نقوي حسيني در ادامه اظهار داشت: يکي از ويژگي‌هاي مثبت و قابل تقدير قوه قضائيه در زمان تصدي وي، برخورد حقوقي، قانوني و قاطع، بدون تحت تاثير قرارگرفتن جوسازي‌ها، فشار‌ها و فضاسازي‌ها در پرونده‌هاي جنجالي و در مقابل افراد مدعي است.   
 
وي ادامه داد: ما در دوره رياست وي بر قوه قضائيه شاهد برگزاري محاکم خيلي سنگين و مهمي از جمله پرونده فساد ۳۰۰۰ ميليارد توماني، بابک زنجاني و مهدي هاشمي و... هستيم که نشان مي‌دهد قوه قضائيه محکم ايستاده و هرگز تحت‌تاثير فشار‌ها و جنجال‌ها قرار نمي‌گيرد.


ابوترابي: ارتقاء "سلامت اداري" در دوره مديريت 5 ساله آيت‌الله آملي لاريجاني "مثال‌زدني" است

هم‌چنين؛ عضو کميسيون حقوقي قضايي مجلس گفت: اهتمام ويژه رئيس دستگاه قضا در خصوص نظارت بر رفتار قضات و سازمان‌هاي قوه قضاييه و همچنين ارتقا سلامت اداري در اين قوه مثال‌زدني است.

" ابوالفضل ابوترابي"، با اشاره به تمديد حکم آيت‌الله آملي لاريجاني براي يک دوره ديگر به رياست قوه قضائيه اظهار داشت: آيت‌الله آملي لاريجاني در برخور با پرونده‌هاي مربوط به مفاسد اقتصادي و مسائل معطوف به فتنه بدون اغماض به دور از فشارهاي سياسي و بيروني برخورد کرد و در اين عرصه خوش درخشيد.

وي ادامه داد: اهتمام ويژه رئيس دستگاه قضا در خصوص نظارت بر رفتار قضات و سازمان‌هاي قوه قضاييه و همچنين ارتقا سلامت اداري در اين قوه مثال‌زدني است.
 
ابوترابي تصريح کرد: رايانه‌اي کردن دستگاه قضايي، کاهش اطاله دادرسي از طريق لايحه آيين دادرسي الکترونيک از جمله اقداماتي است که در دوره پنج ساله آيت‌الله آملي لاريجاني صورت گرفت.

عضو کميسيون حقوقي قضايي مجلس در پايان خاطرنشان کرد: يکي از اقدامات و ابداعات رئيس دستگاه قضا ايجاد دفاتر خدمات الکترونيک قضايي است، که اين مهم موجبات کاهش اطاله دادرسي و ارائه خدمات مطلوب به ارباب رجوع را فراهم آورد.


غضنفرآبادي: "ولايت‌مداري" آيت‌الله آملي لاريجاني در راس تمامي خصوصيات وي قرار دارد/ برخورد مقتدرانه آيت‌الله با مسائل فتنه

به گزارش خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران؛‌ نايب رئيس اول کميسيون حقوقي قضايي مجلس گفت: ولايت‌مداري آيت‌الله آملي لاريجاني در راس تمام خصوصيات وي قرار دارد و اين مهم در عملکرد و دروه مديريت 5 ساله وي مشهود بود.

"موسي غضنفرآبادي"، با اشاره به تمديد حکم آيت‌الله آملي لاريجاني براي يک دوره ديگر به رياست قوه قضائيه اظهار داشت: تسلط آيت‌الله آملي لاريجاني در مسائل شرعي، فقهي قضايي بر کسي پوشيده نيست و اين مهم در دوره 5 ساله مديريت وي کاملا مشهود بود.

وي ادامه داد: اهتمام و جديت رئيس دستگاه قضا در رسيدگي به پرونده‌ها و آراء صادره حکايت از قاطعيت وي در برخورد با تخلفات دارد.

غضنفرآبادي تصريح کرد: نفوذناپذيري و توصيه‌ناپذيري آيت‌الله آملي لاريجاني باعث شد که وي در برخور با مسائل مربوط به فتنه با اقتدار و بسيار جدي عمل کند و اين مهم جاي تقدير دارد.

نايب رئيس اول کميسيون حقوقي قضايي مجلس در پايان با بيان اينکه ولايت‌مداري آيت‌الله آملي لاريجاني در راس تمام خصوصيات وي قرار دارد، خاطرنشان کرد: دلسوزي براي نظام جمهوري اسلامي ايران در حمايت از آرمان‌هاي نظام انقلاب و رهبري در تمامي عملکرد آيت‌الله آملي لاريجاني مشهود است.


ملکشاهي: "آيت‌الله آملي لاريجاني" قانونگرايي و قانونمندي در دستگاه قضا را تقويت کرد

هم‌چنين؛ رئيس کميسيون حقوقي، قضايي مجلس با بيان اينکه آيت الله آملي لاريجاني در دوره ۵ ساله رياست بر قوه قضائيه بحث قانونگرايي و قانونمندي در دستگاه قضا را تقويت و ضمن پايبندي خود به قوانين اين مهم را نيز به بدنه اين قوه تسري دادند، گفت: برخي از قوانين به نظر وي ايراد داشت ولي در عين حال همه آن‌ها را اجرا و به اصلاح آنان نيز از طريق قانوني اقدام کرد.

اللهيار ملکشاهي نماينده مردم خرم آباد در مجلس، با بيان اينکه آيت‌الله آملي لاريجاني در دوره ۵ ساله رياست بر قوه قضائيه بحث قانونگرايي و قانونمندي در دستگاه قضا را تقويت و ضمن پايبندي خود به قوانين اين مهم را نيز به بدنه اين قوه تسري دادند، گفت: برخي از قوانين به نظر وي ايراد داشت ولي در عين حال همه آن‌ها را اجرا و به اصلاح برخي از آنان از طريق قانوني اقدام کرد.   
 
وي با تاکيد بر عزم جدي دستگاه قضا در مقابله با مفاسد به خصوص مفاسد اقتصادي، ادامه داد:  از جمله پرونده‌هاي کلان که در زمان رياست آيت الله آملي لاريجاني مورد بررسي و رسيدگي قرار گرفت، پرونده فساد ۳۰۰۰ ميلياردي بود که در اين پرونده احکام خوبي صادر و اجرا شد.   
 
رئيس کميسيون حقوقي قضايي مجلس با تاکيد بر اينکه در زمان رياست آيت‌الله آملي لاريجاني بر قوه قضائيه شاهد تعامل سازنده‌ اين قوه با قواي ديگر بوديم، ادامه داد: همچنين عملکرد آيت الله آملي لاريجاني در جهت استقلال دستگاه قضايي و قضات قابل تقدير است که سبب ‌مي‌شد رسيدگي به پرونده‌ها بدون هيچ فشاري از بيرون به نحو احسن انجام شود.   
 
ملکشاهي اظهار داشت: در دوره رياست آيت‌الله آملي لاريجاني تغييرات زيادي در اين قوه از جمله ايجاد معاونت راهبردي و معاونت پيشگيري صورت گرفت و در بحث جذب قضات و کارمندان نيز در اين دوره شاهد عملکرد مثبتي بوديم.   
 
وي در پايان خاطرنشان ساخت: عملکرد آيت‌الله آملي لاريجاني من‌حيث المجموع قابل قبول و در اکثر قسمت‌ها قابل تقدير بود.


حجت‌الاسلام رهبر: تاييد آيت‌الله آملي لاريجاني از سوي رهبري براي ما "حجت" است/ تصميم‌گيري‌هاي قاطع آيت‌الله در برخورد با تخلفات

در پايان؛ رئيس کميسيون حقوقي قضايي مجلس هشتم گفت: تاييد آيت‌الله آملي لاريجاني از سوي مقام معظم رهبري براي ما حجت است، چرا که مواضع آيت‌الله مواضع امام و رهبري است و اين مهم در تصميم‌گيري‌هاي قاطع، عادلانه، منطقي و واقع‌بينانه وي در برخورد با تخلفات مشهود است.

حجت‌الاسلام والمسلمين "محمدتقي رهبر" با اشاره به تمديد حکم آيت‌الله آملي لاريجاني براي يک دوره ديگر به رياست قوه قضائيه اظهار داشت: در دوره‌‌اي که بنده در کميسيون حقوقي و قضايي حضور داشتم شاهد تعامل قوي قوه قضاييه با مجلس بودم که در دوره تصدي‌ آيت‌الله آملي لاريجاني بر دستگاه قضا اين تعامل افزايش چشمگيري يافته است.

وي ادامه داد: رئيس دستگاه قضا با تجاربي که از دوره اول رياست خود به دست آورده قطعا با قاطعيت و علم بيشتري در دوره جديد ظاهر خواهد شد، چرا که در برخورد با چالش‌هاي دستگاه قضا و فراز و نشيب‌هاي آن اطلاعات و تجارب کافي را دارد.

حجت‌الاسلام رهبر تصريح کرد: تاييد آيت‌الله آملي لاريجاني از سوي مقام معظم رهبري براي ما حجت است، چرا که مواضع آيت‌الله مواضع امام و رهبري است و اين مهم در تصميم‌گيري هاي قاطع، عادلانه، منطقي و واقع‌بينانه وي در برخورد با تخلفات مشهود است.

رئيس کميسيون حقوقي قضايي مجلس هشتم در پايان خاطرنشان کرد: قوه قضاييه اميد نهايي مردم است و لذا سالم سازي اين دستگاه اهميت بسزايي دارد، بنابراين بايد تلاش شود محورها و مسائلي که رهبري بر آن تاکيد داشتند مورد غفلت قرار نگيرد و با اختصاص بودجه لازم و تامين نيروي مناسب در جهت حل مشکلات دستگاه قضا که از مهمترين آن جمله اطاله دادرسي است، برآمد.

انتهاي پيام/
  منبع: باشگاه خبرنگاران

 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس